OTOMOBİL Teknik Terimler ve Bilgiler 2



Radyal lastikler: Radyal lastikler, kemer ve karkas katları lastik çevresine dik açı yapacak şekilde paralel olarak dizilen ve çeşitli katlardan oluşan lastiklerdir.
Radyatör: Soğutma sisteminin temel bölümü olan radyatör, motordan sıcak suyu alarak soğutur ve daha sonra motora gönderir. Radyatörler, su geçişlerini sağlayan boruların ve bu borular arasına lehimlenen ince saçların aldığı şekillere göre isimlendirilir.
Radyatör arızaları: Radyatör arızaları genellikle, radyatörün yol darbeleri ile
sallanması nedeniyle ek yerlerinin ve lehim dikişlerinin kopması ve giriş çıkış borularında çatlaklar şeklinde gerçekleşir..
Radyatör çeşitleri: Borulu tip ve petekli radyatörler olmak üzere iki çeşit radyatör vardır.
Regülatör: Regülatör, alternatör ile elde edilen doğru akımın ayarlanması için kullanılır.
Rezistör: Bujinin orta elektrotu üzerinde bulunan, yüksek ateşleme voltajının radyo üzerinde meydana getirdiği parazitleri önleyen bir parçadır.
Rotlar: Direksiyon sisteminde, pitman kolunu tekerleklere birleştiren parçalardır. Rotlar içi dolu ve boş olmak üzere iki çeşit imal edilirler.
Rot başlığı: Beraber hareket eden rot ve deve boynu parçalarını birbirine bağlayan pimli bir mafsaldır.
Rölanti sistemi: Rölanti sistemi, zengin karışımın rölanti ayar vidası ile ayarlanmak suretiyle motor devrinin yükseltilebildiği sistemdir. Bu sistemde ince kanallar bulunduğundan periyodik zamanlarda temizlenmelidir.
Rölantide düzensiz çalışma: Kaçıran ve sızdıran supaplar, silindirlerde balanssız bir çalışmaya sebep olurlar. Bunun nedeni ise her silindirden eşit güç alınmamasıdır.
Rulman gresi: Genellikle sodyum sabunlu olan aks rulman gresidir

S.A.E Beygir gücü: Bu güç silindir sayıları, mekanik verim, ortalama güç ve motorun tam yükteki hızı esas alınarak basit bir formül ile bulunmuştur.
Segman: Segmanlar, sıkıştırma ve yanma basıncını sağlamak için pistonla silindir arasındaki boşluğu kapatan ve silindir yüzeyine yüksek hızdaki kompresyonu tutabilecek yağı sağlayan parçalardır.
Segman ağız aralığı: Silindirde bulunan segmanların ağızları arasında kalan boşluktur
Segman yuvası: Segmanlar için pistonda açılmış olan yuvalardır
Senkronize şanzıman: Her dişli çiftinin bir dişlisinin gurup miline sabit olarak bağlı olduğu şanzımandır
Sente: Pistonun silindir içinde sıkıştırma zamanını bitirip, ateşleme zamanı başlangıcında üst ölü noktada bulunduğu anda her iki supabın kapalı olması durumuna sente denir.
Sentetik yağlar: Sentetik yağların sıcaklık etkisi ile incelmeleri petrol esaslı yağlara oranla daha az, sıcak ortamlarda film oluşturma kabiliyetleri ise yüksektir.
Serbest pistonlu motor: İçe ve dışa hareket ederek çalışan çift pistonlu bir motordur.
Setan numarası: Setan numarası, dizel yakıtının tutuşma kalitesini gösterir. Yüksek setan numarası, dizel yakıtın daha kolay tutuştuğunu gösterir.
Sıra tip motor: Sıra tip motor, silindirlerin hepsinin aynı düzlemde ve aynı eksen doğrultusunda dikey olarak sıralanmış olduğu motordur.
Sıvılaştırılmış petrol gazı: Sıvılaştırılmış petrol gazı, ham petrol veya tabii gazdan elde edilen bir yakıt çeşididir. Bu yakıt, atmosferik basınç altında gaz haline dönüşür.
Silindir: Motor içinde bulunan pistonun içinde hareket ettiği bölümdür
Silindir başı contası: Silindir başı contası, egzoz gazlarının su devir daim sistemine sızmasını önleyen bir görev yapar.
Silindir bloğu: İç ve dış kısmına diğer motor parçalarının monte edildiği, motorun temel bölümüdür. Tüm silindirler ve krank muhafazası burada bulunur.
Silindir deformasyonu: Pistonun silindir içinde üst ölü nokta ile alt ölü noktalar arasında sürekli hareketi sonunda silindirler aşınır, deforme olur. Aşınmış silindirlerde segmanların çevre basıncı yetersiz kaldığı için, segmanlar sızdırmazlık görevlerini yapamaz hale gelirler
Silindir gömlekleri: Silindir duvarlarını oluşturan parçalardır
Silindir kapağı: Silindirlerin üstünü örten bir kapaktır
Soğutma sistemi: Motorun içinde yanma sonucunda meydana gelen sıcaklığı düşürerek, motorun aşırı ısınmasını önleyen sistem, soğutma sistemidir. Radyatör, su pompası, termostat soğutma sisteminin ana parçalarıdır
Son hareket aktarma organları: Motor gücünü şanzımandan tekerleklere ileten parçalar olup, diferansiyel, aks, kardan mili ve tekerlekleri içine alır
Sterling motoru: Motorun içine belli miktarda özel bir gaz konulup kapatılmıştır. Motor bu gazın devamlı olarak ısıtılıp soğutulması ile çalışmaktadır. Gaz ısıtıldığı zaman basıncı yükselir ve güç pistonunu aşağı doğru iter.
Strok: Pistonun alt ölü noktadan üst ölü noktaya doğru yaptığı harekete strok denir
Su dağıtım borusu: Soğutma sisteminde bulunan suyun sürekli akışını sağlayan bir parçadır
Su pompası: Soğutma sisteminin bir parçası olarak çalışan su devir daim pompasıdır.
Supap: Açılıp kapanmak suretiyle bir sıvının, gaz veya buharın akışını düzenleyen veya akışını durduran makina parçasıdır
Supap bindirmesi: Pistonun, egzoz zamanı sonunda emme zamanı başlangıcında üst ölü noktada bulunduğu sırada, emme ve egzoz supaplarının birlikte bir süre açık kaldıkları ana, supap bindirmesi denir
Supap boşluğu: Supap boşluğu, supap sapı ile itici arasında bulunan boşluktur
Supap boşluğu sessizleştiricisi: Bir merkez çevresinde hareket ederek, supap sistemi arasındaki boşluğu alan parçadır
Supap çeşitleri: Motor supapları, L tipi silindir kapak üzerindeki supaplar, üstten supaplar ve F tipi supaplar olarak üçe ayrılır
Supap iticisi: Supabın açılması işleminde görev alan ve kam mili ile etkileşimli çalışan bir parçadır
Supap kafasında çanaklaşma: Yüksek supap harareti nedeniyle meydana gelen deformasyondur
Supap kılavuzu: Supapların takıldığı yere supap kılavuzu denir. Supap kılavuzu silindirik bir parça olup, silindir bloğu ya da silindir kapağına takılır
Supap kırılması: Supap kırılmaları genellikle supap kafası ile supap milinin birleştiği noktada veya supap kafasında meydana gelen kırılmalardır.
Supap sapı: Supabın supap kılavuzuna geçen, ince silindirik kısmıdır
Supap sapı contası: Supap sapı contası, motor içindeki yağın sızarak yanma odasına girmesini önleyen, supap sapına takılan bir contadır.
Supap sıkışması: Supap milinin kafaya yakın kısmında veya supap kılavuzunda toplanan birikintilerin neden olduğu sıkışmalardır.
Supap sistemi: Supabı çalıştıran sistemdir
Supap tırnağı: Supap tablasını supap sapına bağlayan parçadır.
Supap yanması: Supap yanması, sıcak gazların supap üzerinde korozyon, karıncalanma, çatlama ve malzeme üzerinde eritme durumları meydana getirmesidir.
Supap yayı tablası: Supap yayınının, supap sapına takılması işleminde kullanılan parçadır
Supap zamanlaması: Bir supabın, üst ve alt ölü noktalardan tam olarak kaç derece önce açılması ve kapanması işleminin zamanlamasıdır
Supap zaman ayarı: Motordaki çalışma zamanları sırasının ve devam süresinin ayarlarıdır.
Susturucu: Egzoz gazlarının egzoz borusunda yapmış olduğu sesi azaltan parçadır.
Susturucuda yanma: Kaçıran sıkışık veya sızdıran egzoz supaplarının, yanmanın susturucuda devam etmesine neden olmasıdır

Şaft: Şaft, vites sistemi ile diferansiyeli birbirine bağlayan parçadır
Şamandıra kabı: Karbüratör içindeki yakıtın bulunduğu bölümdür. Yanma işlemi için gerekli karışım, hava ile benzinin birleşmesinden meydana gelir. Şamandra kabı, yanma işlemi için gerekli benzini sağlayan benzin kabıdır.
Şasi: Aracın karoseri dışında, bütün parçalarını kapsayan ana bölümüdür
Şarj dinamosu: Doğru akım motoru olup, kollektörü ve statör sargıları paralel çalışan bir jeneratördür. Dinamo aküyü şarj eder ve araçların elektrikli aletlerine gerekli akımı sağlar.
Şarj sistemi: Dinamo ve regülatör olmak üzere iki ana parçası olan, motorun meydana getirdiği mekanik enerjiyi elektrik enerjisine çeviren sistemdir.
Şasi gresi: Genellikle kalsiyum sabunlu yapışkan bir yapıda olan grestir. Özellikle makas küpelerinde ve dingil pimlerinde kullanılır

Tam akışlı yağ sistemi: Bu sistemde, pompanın gönderdiği yağ önce filtreden geçer ve yataklara gider. Motor devrinin yükselmesiyle birlikte ayar supabı açılarak, basıncın istenilenden daha fazla olmasını önler.
Tekerlek silindiri: Tekerlek silindirinde bulunan pistonlar, merkez pompasından gelen basınç yardımıyla fren sistemini harekete geçirir.
Tek devreli fren: Tek devreli fren sisteminde, ön ve arka tekerlekler merkez fren sistemi devresine bağlıdır. Bu sistemde, fren pedalına basıldığı anda hidrolik fren dört tekerleğe de aynı anda etki eder.
Tek silindirli motor: Tek silindirli motor, otomobillerde kullanılan motor çeşidi değildir. Genellikle motosikletlerde, sandallarda ve su tulumbalarında görülen motorlar tek silindirli motorlardır
Tekleme: Silindirlerde gerçekleşen ateşlemenin, yanlış olması ya da hiç ateşleme olmaması durumudur.
Temizleyici (deterjanlı) yağlar: Motor içindeki pislikler genellikle yakıt ve yağların bıraktıkları kül, karbon, kurum ve is gibi kalıntıları içerir. Deterjanlı yağlar gerek soğukta, gerek sıcakta bu kurumların ve birikintilerin oluşumuna engel olarak motoru temiz tutar
Termik verim: Silindirlere girmiş olan karışımın yanması ile oluşan enerjiye karşılık, motorun bu enerjiyi faydalı iş haline çevirme oranına termik verim denir
Termostat: Termostat, motor sıcaklığını ayarlayan otomatik bir ısı anahtarıdır
Tevzi makarası: Ateşleme bobininden gelen yüksek voltajı distribütör kapağındaki uçlara ileten parçadır
Titreşim damperi: Krank milinde oluşan titreşimleri önlemek için krank miline takılan bir parçadır.
Tork: Tork, motorlarda kuvvet doğrultusu ile bu kuvvetin uygulandığı piston kolu ekseni arasındaki açının, 180 dereceden küçük olduğu durumda gerçekleşen harekettir.
Transistör: Araçlarda bir çeşit elektrik anahtarı görevi gören elektronik bir parçadır.
Transistör çeşitleri: Transistörlerin emitter, baz ve kollektör transistörleri olarak üç çeşidi vardır.
Transistörlü ateşleme sistemi: Yüksek devirlerde ateşlemenin aksamadan olabilmesi için bujilerde yüksek voltajlı kıvılcım meydana getiren ateşleme sistemidir.
Transistör yapısı: Transistörler, üzerlerinde hiç hareketli parça bulunmadan yüksek gerilimli elektrik devresini açıp kapayabilen yapıya sahiptirler. Transistörler normal ateşleme sistemindeki platinlere göre 30 kat daha çok akım iletebilmektedirler
Tubeless (iç lastiksiz) lastik: İç lastiği olmayan dış lastiklere tubeless lastik denir
Türbulans: Yanma işleminde, hava-yakıt karışımının silindir içinde yapmış olduğu hızlı dönüş hareketine türbulans denir.

Uzun stroklu motor: Pistonun alt ölü noktadan üst ölü noktaya doğru yaptığı harekete strok denir. Uzun stroklu motor ise, pistonun yapmış olduğu bu hareketin uzun olarak gerçekleştiği motor çeşididir
Uzun kurslu piston: Pistonun alt ölü nokta ile üst ölü nokta arasında aldığı yola kurs denir. Uzun kurslu piston ise, alınan bu yolun uzun olması durumudur

Üst baskı: Debriyaj kavrama ünitesinde bulunan kavrama sistemi parçasıdır
Üst ölü nokta: Pistonun silindir içersinde çıkabildiği en üst noktada yön değiştirmek için bir an durakladığı yerdir
Üst karter: Üst karter, otomobil motorlarında krank miline ve kam miline yataklık eder. Yağ pompaları motorun cinsine göre içten veya dıştan üst kartere bağlanır. Benzin otomatiği genellikle distribütörde üst kartere bağlanmaktadır
Üstten kam mili: Kam milleri motorlarda silindir bloğuna yerleştirilirler. Silindir bloğu yerine, silindir kapağına yerleştirilmiş olan kam miline, üstten kam mili denir.

Vakum: Silindir içindeki basıncın, atmosferik basınçtan düşük olması durumudur
V tipi motor: Silindirleri iki eğik düzlem üstünde olup, V şeklinde olan motorlara V motorlar denir.
V-8 motoru: İki eğik düzlem üstünde dörtlü sıra yapısında olup, V şeklinde olan motorlara V-8 motoru denir.
Venturi: Karbüratörde havanın hızını arttırarak vakum meydana getiren parçadır. Venturi, karbüratörün hava boğazı bölümünün daraltılmış olan kısmıdır.
Verim: Otomobil motorlarında çevrim verimi, hacimsel (volümetrik) verim ve diyagram verimi olarak üç ayrı verim vardır
Viskozite: Sıvıların akış kapasitelerini gösteren bir birimdir
Vites: Motordan alınan gücün tekerleklere iletilmesi işleminde, aracın bulunduğu hıza göre değiştirilen mekanizmadır. Araç düşük hız ile gidiyorsa vites küçültülmeli, daha yüksek hızlara çıkıldıkça büyük viteslere alınmalıdır.
Vites kutusu: Geri ve ileri vites dişlilerinin bulunduğu bir kutudur. Bu kutu içindeki dişliler birbirleri ile etkileşimli şekilde çalışırlar.
V kayışı: Volan, şarj dinamosu ve marş dinamosunu birbirine bağlayan kayıştır.
Volan: Volan krank miline bağlanarak, kavramaya yataklık eden ve kavrama diskine hareket veren bir kavrama parçasıdır.
Volümetrik (hacimsel) verim: Emme zamanında silindirlere normal sıcaklık ve basınç altında girmiş olan karışım hacminin, kurs hacmi oranına volümetrik verim denir. Motor gücüne etki eden nedenlerin başında volümetrik verim gelir. Bu verimin artması motor gücünün artmasını sağlar.
Vuruntu (detenasyon): Karışımın buji tarafından ateşlenmesinden sonra yanmanın düzensiz olarak gerçekleşmesine, vuruntu (detenasyon) denir. Karışımın ani yanması sonucu yükselen basıncın oluşturduğu vuruntu çok şiddetli olursa, motor parçaları yıpranır.

Yağ basıncı: Motor çalışır durumda iken ortaya çıkan yağ basıncıdır
Yağ basıncı ayar supabı: Motor devri yükseldikçe motor yağ basıncının yükselmemesi için, ana yağ kanalının herhangi bir yerine yerleştirilen supaba, yağ basıncı ayar supabı denir.
Yağ filtresi: Yağ filtresi genellikle motor karterinin altında olan ve motor yağını süzerek toz, pislik ve artıkların yağlama sistemine karışmasını önleyici bir filtredir.
Yağ keçesi: Yağ keçesi, parçaların ve millerin arasına yağ sızıntılarını önlemek için yerleştirilen bir çeşit contadır
Yağ pompası: Motor içinde bulunan yağı karterden emmek suretiyle diğer bölümlere gönderen pompaya yağ pompası denir.
Yağ segmanı: Motor içindeki yağın silindirden yanma odasına sızmasını önleyen segmandır.
Yağ seviye çubuğu: Motor içindeki yağın miktarını kontrol etmek için kullanılan bir çubuktur
Yağ tahliye supabı: Motorun içindeki yağın fazla olması durumunda, fazla yağı dışarıya atan bir supaptır
Yağlama sistemi: Motor içinde aşınmayı önlemek için hareketli parçalara gerekli yağı sağlayan sistemdir.
Yakıt deposu: Araçlarda yakıtın depo edildiği bölümdür.
Yakıt fıskiyesi: Yanma işlemi için gerekli olan hava-yakıt karışımının hazırlanmasında gerekli olan benzini, karbüratörün şamandıra kabından hava boğazına akıtan bir parçadır.
Yakıt ayar çubuğu: Motorun çalışma durumuma göre ihtiyacı olan hava-yakıt karışımının hazırlanmasında, ana emme fıskiyesine yakıt gönderen ve gönderilen yakıtın oranını ayarlayan bir parçadır.
Yakıt pompası: Yakıtı, depodan karbüratöre gönderen pompadır
Yakıt püskürtme sistemi: Yanmanın püskürtme sistemi ile gerçekleştiği araçlarda karbüratör bulunmaz. Bu sistem, yakıtın basınçla silindirlere püskürtülmesi şeklinde çalışır
Yanma odası: Motor içinde hava-yakıt karışımının yandığı bölümdür
Yatak: Motor içinde dönerek hareket eden motor parçalarını gerekli durumda tutan bölümdür
Yatak çeşitleri: Ana ve biyel yataklarında döküm ve kusinetli tip olmak üzere iki çeşit motor yatağı vardır

Zengin karışım: Motorların çeşitli yük ve hızlarındaki yakıt-hava karışımının zengin karışım halinde bulunmasıdır. Zengin karışım, benzinin birim ağırlığının havaya nazaran daha çok oranlarda olmasıdır

Güncel Blog Sayfası * Online Tv Sayfası * Canlı Maç Seyret * Ödev Sitesi * Yemek Tarifi * Bedava Backlink * Cep Telefonu * Free Backlink * SEO Yarışmaları * Memur Blog * Türk Filmi İzle * Yalan Dünya Dizisi * Koyu Kırmızı Dizisi * Ayrılık Olmasa Dizisi * SEO Yarışmaları * Memur Blog * Güncel * Güncel Blogcu

0 yorum:

Yorum Gönder

Share

Twitter Delicious Facebook Digg reddit Favorites More